Jaguars V8 nyttjar svensktillverkad skruv

Jaguars nya V8-motor har över 300. Just det. Trekantiga skruvar som tillverkas av Bulten i svenska Hallstahammar.

Skruvad konstruktion. Principen för Taptite – den trekantiga självgängande skruven
Skruvad konstruktion. Principen för Taptite – den trekantiga självgängande skruven

Taptite-skruven bygger på ett 25 år gammalt patent och har använts i fordonsindustrin sedan en tid. Bland annat sitter den i många tunga fordon och i bland annat Saab.

Men enligt tidningen Ny Teknik har skruven nu slagit genom på allvar. I brittiska Bridgeend, där Jaguar tillverkar sina V8-motorer, har monteringslinan kortats 25 meter sedan företaget rationaliserat bort maskiner som gängar och gör rent i borrhål.

Inte en skruv lös. Jaguars V8-motor lär inte skaka isär i första taget
Inte en skruv lös. Jaguars V8-motor lär inte skaka isär i första taget

Andra tillverkare som anammat tekniken och köper skruvar av Bulten är Ford och Volvo Powertrain. Det senare företaget har byggt om en växellåda för Volvo Lastvagnar för att kunna utnyttja Taptite optimalt.

Skruven är trekantig, men bara en tiondels millimeter på de bärande gängorna. Också gängprofilen skiljer sig från vanliga gängor. Den speciella utformningen gör att skruven gör sina egna gängor i materialet den ska in i. Dessutom blir det näst intill omöjligt att borra snett. I gängade hål brukar det annars resultera i så kallad korsgängning.

Gängprofilen ger skruven en låsningseffekt. Därför behövs varken låsbrickor eller låsande preparat som Loctite och liknande.

Redigering: Anders Nordner
Illustration: Shakeproof
Foto: Jaguar