Skip to main content

Motorvärmare på Jaguars V8, 4,2 litersmotorer

När jag köpte min XF V8 frågat jag runt och fick veta att det var grymt svårt att få en slangvärmare att funka. Blockvärmare finns ingen, förutom en med amerikansk el-standard. Jag pratade med Joe’s, Hedins, Upplands Motor och PikAB och ingen sa sig våga montera en slangvärmare på en 4.2 med funktionsgaranti. Problemen kunde […]

Byta generator X300

Att byta generator på en X300 är inte särskilt svårt, men kräver att man kan lyfta bilen lite från marken då man måste in under för att lossa den skruv som håller fast generatorn i bilen. Här följer en kortfattad beskrivning av jobbet och lite bilder som förhoppningsvis kan ge lite klarhet i hur det […]

Demontera “skidbacken” och lossa stereon på en XJ8 (X308)

Så här kan du lossa “skidbacken” och ta ur stereon på en XJ8 (308). Lyft upp skinnskoningen runt växelkulissen med en liten mejsel. Lossa de fyra små muttrarna och ta loss plastbiten kring växelspaken. Skruva loss växelspaksknoppen och lägg växlen i N. Lyft loss träpanelen med början längst bak (från armstödet i mitten). Panelen sitter […]

Snygga till motorkåpornas relieftext

Förberedelser Skaffa en burk färg för platsmodellsbruk: Humbrol nr 27002 (Metal Cote) som matchar den tidigare färgen. Utförande Gör rent motorkåporna så att färgen fäster bra. Det gör inget om du använder något starkare som påverkar den befintliga färgen. När du målar så använd helst en svamp och tryck på färgen uppe på relieftexten. Använd […]

Montera leaper på S-Type

Öppna motorhuven Tryck försiktigt ut growlern som bara sitter med tejp, från insidan av motorhuven. Gör det långsamt så att det är tejpen och inte lacken som släpper. Ta bort gamla tejprester. Montera leapern.