| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Fredrik N
Från: Strax söder om Uppsala
|
Skrivet: 8 Januari 2007 10:00 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
_________________ Jaguar XJ8 Sovereign -98
anthracite/warm charcoal
//Fredrik - 6237
|
|
| Till överst på sidan |
|
Magnus
Från: Trelleborg
|
Skrivet: 8 Januari 2007 11:01 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
Men det blir ju rättvist. Då blir det inte bara rattfyllon som får buggar i ratten...
Snacka om att köpa sig problem. _________________ Mvh
\\Magnus
XJR -99
XJ 2,8 -70
Mazdaratti 6
fd Saab 9000
fd pontiac trans am
fd cheva high top
fd cheva low top
fd 205 gti
fd 142
fd puch dakota
fd mustang 10 växlad och bockastyre
fd trä bonnar
fd Brio
|
|
| Till överst på sidan |
|
ernefors Site Admin
Från: Bromma (Stockholm)
|
Skrivet: 8 Januari 2007 11:58 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
Jag trodde en bil skulle förflytta mig fysikt från punkt A till punkt B. Att säga att bilen blir mediacentret skrämmer en hel del. Visst kan man i baksätet njuta en film eller ett spel på en längre resa, men förarplatsen måste förbli helt fri från denna typ av distraherande faktorer. Om nu folk inte ens kan prata i telefon samtidigt som de kör bil, hur blir det då om passageraren ser på nyheterna/sporten/en bra film? Föraren lär ju sitta och snegla på det - vad blir det för trafiksäkerhet då?
Och att Microsoft är inblandade gör mig inte lugnare. Jag har försökt förstå vitsen med Windows i mobiltelefonen utan framgång. Varför ska jag behöva vänta 50 sekunder från det jag slår på telefonen tills jag kan knappa in pin-koden? Och därefter ytterligare 30 sekunder eller mer innan jag kan ringa??? Hur blir det i bilen? Man stoppar in nyckeln varvid bilens dator inser att den ska vakna. En minut senare får jag vrida om nyckeln till startläge, vänta ytterligare en stund på grön lampa så att jag kan få starta motorn, eller?? Och vad sker sedan? Går det bra att direkt lägga in backen för att backa ut på gatan eller är det någon nytt program som måste starta innan det kan ske???
Nej, låt bilen vara så mekanisk som möjligt och lägg all underhållning helt vid sidan om - totalt ointegrerad från bilen i övrigt... |
|
| Till överst på sidan |
|
darkforce
Från: Borås
|
Skrivet: 8 Januari 2007 15:28 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
http://www.hejbilist.nu/
Ta er till denna sidan och klicka på "Windows i bilen", så ser ni hur det kan gå!
Kanske gammal, men sann. _________________ Mvh. Jens
XJ6 3.2-96 - LADY MADONNA.
|
|
| Till överst på sidan |
|
Sir Humphrey
Från: Stockholm
|
Skrivet: 8 Januari 2007 16:27 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
Jag tror att it-utvecklingen i bilen knappt har börjat. På lång sikt kommer den att skapa ofantliga möjligheter men på vägen dit kommer det att uppstå mycket frustration och ilska. Titta bara på BMW:s blodtryckshöjande i-drivesystem som kräver en civilingenjörsexamen för att ändra stationsinställningen på radion. Fullkomligt logisk men totalt användarfientlig. Tricket är att göra grejorna enkla och intuitiva så att de underlättar tillvaron i bilen och inte tvärtom.
GM skrev för ett antal år sedan ett briljant svar på det gamla påståendet att om bilen utvekclats lika snabbt som datorn sedan femtiotalet skulle den gå med ljusets hastighet, få plats i en fingerborg och kosta bråkdelen av ett öre. Har inte tillgång till den men den var oerhört kul. _________________ XJR -00 silvermet med extra allt
|
|
| Till överst på sidan |
|
Sir Humphrey
|
Skrivet: 8 Januari 2007 16:29 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
Jag tror att it-utvecklingen i bilen knappt har börjat. På lång sikt kommer den att skapa ofantliga möjligheter men på vägen dit kommer det att uppstå mycket frustration och ilska. Titta bara på BMW:s blodtryckshöjande i-drivesystem som kräver en civilingenjörsexamen för att ändra stationsinställningen på radion. Fullkomligt logisk men totalt användarfientlig. Tricket är att göra grejorna enkla och intuitiva så att de underlättar tillvaron i bilen och inte tvärtom.
GM skrev för ett antal år sedan ett briljant svar på det gamla påståendet att om bilen utvekclats lika snabbt som datorn sedan femtiotalet skulle den gå med ljusets hastighet, få plats i en fingerborg och kosta bråkdelen av ett öre. Har inte tillgång till den men den var oerhört kul. _________________ XJR -00 silvermet med extra allt
|
|
| Till överst på sidan |
|
ernefors Site Admin
Från: Bromma (Stockholm)
|
Skrivet: 8 Januari 2007 16:49 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
|
|
| Till överst på sidan |
|
MJ
Från: Munka Ljungby
|
Skrivet: 9 Januari 2007 09:07 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
En bra bil ska vara rolig i sig. Betackar mig för tråkiga bilar som behöver underhålla på andra sätt för att man inte ska somna av tristess.
IT som egensyfte, som inte förbättrar bilen i sig vill jag personligen helst slippa. _________________ X404 2.0D Estate '04
XJ-S 5.3HE '87
XJ12 5.3HE Sovereign '85 RHD - till salu, nu i delar
fd X300 Sovereign 4.0 '97
Gamla bilar var bättre när de var nya
|
|
| Till överst på sidan |
|
Sir Humphrey
|
Skrivet: 9 Januari 2007 13:31 Rubrik: Mer it i bil - bra eller dåligt |
|
|
|
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|